Retourlogistiek

Een goede retourlogistiek loont!

Iedere verlader heeft te maken met retourlogistiek.

Het betreft dan voornamelijk de logistiek op het gebied van emballage, waarbij de belangrijkste stroom voor de meeste van onze opdrachtgevers de (euro-) palettenstroom is. Maar natuurlijk hebben we het hier ook over de echte retourleveringen.

Heeft men deze stromen niet goed in beeld of niet goed op orde, dan levert dit niet alleen een grote kostenpost op voor de verlader maar vaak ook ontevreden klanten. De klanten blijven dan namelijk zitten met stapels lege paletten of andere emballage, die expeditie- of opslagruimte in beslag neemt. Of de klant ontvangt geen creditnota omdat de retourzendingen niet of niet tijdig worden afgehaald.

Daarnaast moet de klant veelvuldig haar leverancier contacteren met het verzoek een en ander mee retour te nemen.

Dus naast een uitgaande logistieke stroom dient een goede logistiek dienstverlener ook de retourlogistiek goed op orde te hebben, waardoor de verlader niet geconfronteerd wordt met ontevreden klanten of vermijdbare kosten.

Ook in dit deel van de logistiek kan Duijghuijzen, logistieke oplossers, voor haar klanten het probleem wegnemen.

Als u het stukje over “kwaliteitslogistiek” heeft gelezen begrijpt u dat ook een goede retourlogistiek kosten (niet altijd uitgaven) voorkomt.